6.03. – EUROPEJSKI DZIEŃ LOGOPEDY

3 marca, 2022 10:03 Opublikowany przez Admin

Logopedia- nauka wieloaspektowa. W świetle obecnych wydarzeń nie będziemy zajmować się zagadnieniem trudności artykulacyjnych i wszelakich zaburzeń mowy, a właśnie tym, co obserwujemy od kilku lat, a w najbliższych miesiącach wydarzy się na skalę masową. Coraz więcej rodziców decyduje się, aby wychowywać dzieci dwujęzyczne, aby ułatwić dzieciom start w przyszłość. Aktualnie dwujęzyczność będzie również wymuszona sytuacją, w której się znaleźliśmy, a wsparcia będą potrzebować zarówno dzieci przybywające do nas z Ukrainy, ich rodzice, jak i nasze dzieci oraz nauczyciele. Jako szkolni logopedzi chcemy przybliżyć temat oraz zaopatrzyć w krótkie słowniczki wspomagające nasze porozumiewanie się z naszymi gośćmi. Każdy wychowawca otrzyma słowniczek, aby móc w ramach lekcji wychowawczej zapoznać dzieci z podstawowymi wyrażeniami w języku ukraińskim.

DWUJĘZYCZNOŚĆ U DZIECI, czyli jak pomóc dziecku w nabyciu kompetencji językowych
Utrzymywanie i kultywowanie ojczystego języka nie przeszkadza dzieciom w nauce drugiego i następnego języka poza domem.
Dwujęzyczność, czyli bilingwizm /wielojęzyczność to umiejętność posługiwania się równorzędnie dwoma językami. Osobami wielojęzycznymi możemy więc nazywać takie osoby, które w codziennym życiu używają dwóch lub więcej języków czy dialektów. Rodzice w procesie wychowania dwujęzycznego dziecka to pierwsi nauczyciele. To także partnerzy pedagogów. Małe dzieci przyswajają język naturalnie bez większego wysiłku, zwłaszcza, jeżeli mieszkają w wielojęzycznym środowisku. Słuchając i starając się zrozumieć język, dziecko wykorzystuje różne
partie mózgu, nie tylko odpowiedzialne za pamięć, ale także rozumienie, emocje i myślenie. Dzieci , które władają więcej niż jednym językiem, maja z tego korzyści nie tylko w szkole, ale także później w dorosłym życiu.

Korzyści dwujęzyczności:
– Większa kreatywność dziecka
– Wsparcie dla rozwoju inteligencji, jak i wyobraźni dziecka
– Większe otwarcie na zjawiska językowe, łatwość nauki kolejnych języków
– Duże możliwości poznawcze innych kultur

Jak pomóc dziecku rozwijać dwujęzyczność?
– Wspieraj i zrozum, chwal dziecko i doceniaj jego umiejętności
– Nie krytykuj dziecka, jeśli przestaje się starać odpowiadać w danym języku
– Nie poprawiaj bez przerwy
– Nie udawaj, że się rozumie co dziecko mówi
– Należy cierpliwie i konsekwentnie mówić do dziecka w swoim ojczystym języku
– Wzmocnić kontakty z innymi dziećmi mówiącymi po polsku
– Należy dużo rozmawiać (nowe słowa i ich znaczenia adekwatne do sytuacji i miejsca)
– Ważna zasada -Jedna osoba jeden język
– Pozwól dziecku na mieszanie języków, ale odpowiadaj w jednym
– Użyj strategii nauczania:
strategia osoby- sytuacja, kiedy jedno z rodziców np. matka mówi do dziecka w jednym języku, a ojciec w drugim
strategia miejsca – odnosi się do sytuacji używania jednego języka w domu, a drugiego w szkole
strategia czasu- sytuacja, kiedy to umownie, np. w pewnych porach dnia, w pewnych okresach czasu, domownicy posługują się na przemian jednym lub drugim językiem
– Głośne czytanie książek
– Rozbudowanie zainteresowań językiem zgodne z wiekiem i poziomem umiejętności dziecka
(gry, piosenki, filmy, książki)

Opracowały (na podstawie tekstu Beaty Strumf i Barbary Kubiczek):
Izabela Jankowska
Michalina Morawska

Kategoria:

Napisany przez: Admin