STANISŁAW WYSPIAŃSKI 1969 – 1907Kontakt ze sztuką jest ważnym sposobem rozwoju wrażliwości estetycznej i moralnej. Wraz z tymi dyspozycjami kształtuje się także wyobraźnia, która pomaga w aktywnym i twórczym podejściu do życia. System edukacji może wykorzystać dwie drogi prowadzące do rozwoju wyobraźni przez sztukę, są to: bezpośredni kontakt z wartościami dzieła i własna działalność artystyczna ( J. Górniewicz,1989)
WSTĘP:
Działalność artystyczna Stanisława Wyspiańskiego jest jednym z najbardziej niezwykłych zjawisk w dziejach kultury naszego kraju. Warto zapoznać uczniów z tak wybitną postacią. Był twórcą działającym na wielu polach kultury, co pozwoli podczas zajęć związanych z jego osobą zapoznać dzieci z wielopłaszczyznowością sztuki. Był autorem wspaniałych prac malarskich, witraży, dekoracji teatralnych, dzieł literackich.
CELE:
- Przybliżenie uczniom sylwetki i dokonań Stanisława Wyspiańskiego.
- Poznanie miejsc w Krakowie związanych z osobą S. Wyspiańskiego.
- Umożliwienie uczniom bezpośredniego kontaktu ze sztuką i jej twórcami.
- Promowanie talentów poprzez udział w zajęciach artystycznych i konkursach.
- Kształtowanie postawy świadomego uczestnika i odbiorcy sztuki.
ADRESAT PROJEKTU: uczniowie klas I-VIII
CZAS TRWANIA PROJEKTU: III 2019 – IV 2019
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW PO REALIZACJI PROJEKTU
UCZEŃ:
- Zna najważniejsze fakty z życia artysty.
- Potrafi rozpoznać różnorodną twórczość Wyspiańskiego i czerpać z niej inspirację.
- Zna zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie, zna witraże z kościoła oo. Franciszkanów.
- Rozpoznaje zabytki Krakowa oraz miejsca związane z osobą S. Wyspiańskiego.
- Czyta mapę i plan miasta.
- Wykorzystuje zdobytą wiedzę w twórczości plastycznej i komputerowej.
- Świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym.
HARMONOGRAM ZADAŃ
Lp. | Zadanie | Termin | Odpowiedzialni |
1. | Konkurs plastyczny „Magiczne witraże Stanisława Wyspiańskiego” | III 2019 | D. Gawlik
B. Czernecka |
2. | Warsztaty plastyczne –„Jak zrobić papierowy witraż?” | III 2019 | B. Czernecka |
3. | Wykonanie wystawy dotyczącej twórczości Stanisława Wyspiańskiego na szkolnym korytarzu | III-IV 2019 | B. Czernecka D. Gawlik |
4. | Konkurs „Życie i twórczość Stanisława Wyspiańskiego – prezentacja multimedialna” | III 2019 | D. Gawlik
B. Czernecka |
5. | Turniej wiedzy o S. Wyspiańskim połączony z prezentacją prac plastycznych oraz prezentacji multimedialnych wykonanych podczas realizacji projektu | IV 2019 | D. Gawlik
B. Czernecka |
6. | Krakowskim szlakiem Stanisława Wyspiańskiego -interaktywna wycieczka połączona z lekcją muzealną „Prawda i mit o Stanisławie Wyspiańskim” | IV 2019 | D. Gawlik
B. Czernecka |
7. | Moje wspomnienia z wycieczki – prezentacja fotografii po wycieczce | IV 2019 | D. Gawlik
B. Czernecka Klasy VII |
8. | Lekcje plastyki, wychowawcze, zajęcia kreatywne skorelowanie z treściami projektu zgodne z planami nauczania | IV 2019 | nauczyciele, wychowawcy |
9. | Podsumowanie projektu | IV 2019 | D. Gawlik
B. Czernecka Klasy VII |
EWALUACJA:
- Konkursy wiedzy i umiejętności
- Gazetki i prezentacje
- Informacje na szkolnej stronie internetowej
- Wystawy twórczości
scenariusze: