Fizjoterapeuta i Terapeuta SI

FIZJOTERAPEUTA

Katarzyna Rosmus

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka i Rehabilitacja (zajęcia szkolne)

****************************************

GODZINY PRACY:

poniedziałek 8:45-17:45

wtorek 11:00-17:00

środa 12:00-18:00

czwartek 12:15-18:15

piątek 7:00-10:00

****************************************

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA i TERAPIA SI (zajęcia szkolne)

mgr Izabela Jankowska

Poniedziałek 10:45 – 15:45

Wtorek 7:30 – 11:00

Środa 8:45 – 16:45

Czwartek 7:00 – 13:00

Piątek 7:45 – 10:45

*********************************

Fizjoterapia dzieci i młodzieży

Jest to proces kompleksowego usprawniania polegającego na normalizacji warunków fizycznych adekwatnych do etapu rozwojowego, wieku dziecka oraz jego schorzenia.

Zajęcia z fizjoterapii prowadzi się u dzieci, u których zdiagnozowano wady rozwojowe strukturalne wrodzone i nabyte, a także związane z nimi nieprawidłowości w postawie ciała w obrębie:
– kręgosłupa ( np. plecy wklęsłe i okrągłe, klatka piersiowa lejkowata lub kurza, odstające łopatki, kręcz szyi oraz boczne skrzywienie kręgosłupa czyli skolioza, która może być strukturalna lub funkcjonalna.)
– kończyn dolnych( np. koślawość kolan i stóp, płaskostopie podłużne i poprzeczne ).

Dotyczy to także dzieci które mają:
– obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe,
– słabą koordynację,
– trudności w nabywaniu nowych czynności ruchowych.

W wieku szkolnym występują dwa okresy rozwoju, w których powstaje najwięcej wad postawy:

1 okres to 6-7 lat – związany z wymuszoną długo pozycją siedzącą,
2 okres to u dziewczynek 12-13, a u chłopców 13-14 lat – związany z gwałtownym wzrostem ciała w stosunkowo krótkim czasie.

Bardzo ważna jest rola napięcia mięśniowego, zwłaszcza obniżone napięcie, które wpływa na:
– tworzenie się wad postawy
– problemy z równowagą i czuciem głębokim
– nieprawidłowy mechanizm chodu (chód gołębi)
– problemy logopedyczne i okulistyczne.

Ważne jest to, aby dostatecznie szybko rozpoznać wszelkie nieprawidłowości i jak najszybciej rozpocząć terapię.

Terapią są obejmowane nie tylko dzieci i młodzież w wieku szkolnym, ale, w razie potrzeby, także dzieci w wieku przedszkolnym, a nawet noworodkowym. Są one wtedy objęte programem wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Program wczesnego rozwoju dziecka służy:
– korygowaniu nieprawidłowości rozwojowych,
– stymulowaniu zaburzonych sfer rozwojowych dziecka,
– wspomaganiu ogólnego rozwoju dziecka,
– wspieraniu rodziny dziecka z niepełnosprawnością.

Jeżeli zauważysz u dziecka niepokojące objawy, zapisz się na wizytę u fizjoterapeuty lub lekarza w poradni rehabilitacyjnej czy ortopedycznej. Specjalista zbada i oceni postawę Twojego dziecka oraz dobierze odpowiedni plan terapeutyczny.