FIZJOTERAPEUTA
Katarzyna Rosmus
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka i Rehabilitacja (zajęcia szkolne)
****************************************
GODZINY PRACY:
poniedziałek 8:45-17:45
wtorek 11:00-17:00
środa 12:00-18:00
czwartek 12:15-18:15
piątek 7:00-10:00
****************************************
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA i TERAPIA SI (zajęcia szkolne)
mgr Izabela Jankowska
Poniedziałek 10:45 – 15:45
Wtorek 7:30 – 11:00
Środa 8:45 – 16:45
Czwartek 7:00 – 13:00
Piątek 7:45 – 10:45
*********************************
Fizjoterapia dzieci i młodzieży
Jest to proces kompleksowego usprawniania polegającego na normalizacji warunków fizycznych adekwatnych do etapu rozwojowego, wieku dziecka oraz jego schorzenia.
Zajęcia z fizjoterapii prowadzi się u dzieci, u których zdiagnozowano wady rozwojowe strukturalne wrodzone i nabyte, a także związane z nimi nieprawidłowości w postawie ciała w obrębie:
– kręgosłupa ( np. plecy wklęsłe i okrągłe, klatka piersiowa lejkowata lub kurza, odstające łopatki, kręcz szyi oraz boczne skrzywienie kręgosłupa czyli skolioza, która może być strukturalna lub funkcjonalna.)
– kończyn dolnych( np. koślawość kolan i stóp, płaskostopie podłużne i poprzeczne ).
Dotyczy to także dzieci które mają:
– obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe,
– słabą koordynację,
– trudności w nabywaniu nowych czynności ruchowych.
W wieku szkolnym występują dwa okresy rozwoju, w których powstaje najwięcej wad postawy:
1 okres to 6-7 lat – związany z wymuszoną długo pozycją siedzącą,
2 okres to u dziewczynek 12-13, a u chłopców 13-14 lat – związany z gwałtownym wzrostem ciała w stosunkowo krótkim czasie.
Bardzo ważna jest rola napięcia mięśniowego, zwłaszcza obniżone napięcie, które wpływa na:
– tworzenie się wad postawy
– problemy z równowagą i czuciem głębokim
– nieprawidłowy mechanizm chodu (chód gołębi)
– problemy logopedyczne i okulistyczne.
Ważne jest to, aby dostatecznie szybko rozpoznać wszelkie nieprawidłowości i jak najszybciej rozpocząć terapię.
Terapią są obejmowane nie tylko dzieci i młodzież w wieku szkolnym, ale, w razie potrzeby, także dzieci w wieku przedszkolnym, a nawet noworodkowym. Są one wtedy objęte programem wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Program wczesnego rozwoju dziecka służy:
– korygowaniu nieprawidłowości rozwojowych,
– stymulowaniu zaburzonych sfer rozwojowych dziecka,
– wspomaganiu ogólnego rozwoju dziecka,
– wspieraniu rodziny dziecka z niepełnosprawnością.
Jeżeli zauważysz u dziecka niepokojące objawy, zapisz się na wizytę u fizjoterapeuty lub lekarza w poradni rehabilitacyjnej czy ortopedycznej. Specjalista zbada i oceni postawę Twojego dziecka oraz dobierze odpowiedni plan terapeutyczny.