Klasa 6d od 18 maja do 22 maja
18 maja, 2020 17:1422.05.2020 PIĄTEK
RELIGIA
JĘZYK FRANCUSKI
Do pobrania:
HISTORIA
Temat: Powtórzenie wiadomości z działu: Ostatnie stulecie I Rzeczpospolitej.
Proszę pobrać i wykonać kartę pracy do powtórzenia:
Po wykonaniu zadań można sprawdzić ich poprawność w karcie odpowiedzi.
Nie posyłamy odpowiedzi na maila.
Za tydzień piszemy sprawdzian.(29.05)
JĘZYK POLSKI
Proszę dopisać numer lekcji i datę do lekcji poprzedniej. Miłej pracy.
GEOGRAFIA
INFORMATYKA – GRUPA 2
JĘZYK ANGIELSKI – GRUPA 1
21.05.2020 CZWARTEK
JĘZYK FRANCUSKI
Do pobrania:
WYCHOWANIE FIZYCZNE – GRUPA 1
Wskaźnik BMI – jak go obliczyć?
Czym jest BMI. Jest to skrót wywodzących się z języka angielskiego i oznacza Body Mass Index. BMI jest współczynnikiem, który wskazuje, czy stosunek naszej masy ciała do wzrostu jest prawidłowy. Chcesz wiedzieć, jak obliczyć BMI? Jest to bardzo proste, wystarczy zastosować prosty wzór. Warto wiedzieć, że BMI nie mierzy zawartości tłuszczu w organizmie. To dzięki niemu jesteśmy w stanie określić, czy nie grozi nam niedowaga, nadwaga lub otyłość. BMI wylicza się w taki sam sposób dla kobiet i dla mężczyzn. Warto znać swoje BMI szczególnie, jeśli decydujemy się na odchudzanie. Dzięki niemu będziemy w stanie określić moment, w którym nasza waga jest prawidłowa.
Jak oblicza się BMI?
Obliczanie wskaźnika BMI jest proste. Wzór na BMI wygląda następująco:
BMI = masa ciała (kg)/wzrost (m²)
Czyli mówiąc obrazowo – należy swoją wagę, wyrażoną w kilogramach, podzielić przez nasz wzrost, wyrażony w metrach i podniesiony do kwadratu.
Oto przykład, jak obliczać BMI:
Przy wzroście 160 cm: należy pomnożyć 1,60×1,60 i otrzymamy 2,56.
Przy wadze 62 kilogramy: należy podzielić ją przez wynik otrzymany wcześniej, czyli przez 2,56. Otrzymamy 24,22. Czyli wartość wskaźnika BMI w tym przypadku wynosi 24,22.
Teraz otrzymany wynik należy znaleźć w międzynarodowej klasyfikacji BMI dla osób pełnoletnich. Międzynarodowa klasyfikacja BMI to tabela, która posłuży nam do określenia, czy nasza waga jest prawidłowa. Wygląda ona następująco:
- wskaźnik BMI poniżej 16,0 – wskazuje na wygłodzenie,
- wskaźnik BMI 16,0–17,0 – wskazuje na wychudzenie, które może być spowodowane chorobą,
- wskaźnik BMI 17–18,5 – wskazuje na niedowagę, na którą mogło wpłynąć ekstremalne odchudzanie,
- wskaźnik BMI 18,5–25,0 – wskazuje na wagę prawidłową,
- wskaźnik BMI 25,0–30,0 – wskazuje na nadwagę,
- wskaźnik BMI 30,0–35,0 – wskazuje na I stopień otyłości,
- wskaźnik BMI 35,0–40,0 – wskazuje na II stopień otyłości,
- wskaźnik BMI powyżej 40,0 – wskazuje na III stopień otyłości i jest to klasyfikowane jako otyłość skrajna.
Jak widać, wskaźnik BMI na poziomie 24,22 oznacza wagę prawidłową.
Jeśli chodzi o dzieci, to u nich BMI obliczane jest w ten sam sposób. Jest jednak porównywane ze średnimi wynikami pojawiającymi się w określonej grupie wiekowej. Czyli u dzieci wskaźnik BMI umożliwia porównanie wyników współczynnika dla danej płci i danego wieku. Przeprowadzone w UK badania dowodzą, że dziewczynki w przedziale dwunastu i szesnastu lat wykazują wyższą wartość wskaźnika BMI niż chłopcy w tym samym wieku.
Wady i zalety BMI
Największą zaletą wskaźnika BMI jest to, że możemy go łatwo i samodzielnie obliczyć. Przeprowadzone badania pokazały, że wskaźnik BMI o wartości 18,5–25 posiadają osoby mające dobre zdrowie i rzadko zapadają na choroby, których przyczyną jest zła dieta. Czyli osoby z takim BMI rzadko chorują na miażdżycę lub cukrzycę. Wszystko, co odbiega od normy, jest sygnałem, że należy zainteresować się naszym zdrowiem. Zarówno nadwaga, jak i niedowaga mogą być groźne dla organizmu. Nie mówiąc już o otyłości, która wymaga leczenia.
Należy pamiętać, że nawet BMI będące w normie nie jest gwarancją tego, że mamy prawidłową masę ciała. Jeśli nasza aktywność fizyczna jest niska, może nam grozić otyłość ukryta. Jeśli tak jest, to najlepiej przeprowadzić badanie procentowej zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie. Również wskaźnik BMI, który jest podwyższony, nie musi oznaczać nadwagi. Osoby, które mają duże mięśnie, uprawiają sporty siłowe, będą miały wysoki wskaźnik BMI, lecz ich stan zdrowia będzie doskonały. Rozważa się także wprowadzenie klasyfikacji wyników BMI, która będzie zależała od uwarunkowań kulturowych oraz od warunków geograficznych.
Wskaźnik BMI służy także do określania, jaki procent osób w krajach zachodnich cierpi na nadwagę lub otyłość. W większości krajów zachodnich otyłość staje się coraz popularniejszą chorobą cywilizacyjną. Dlatego, skoro wiadomo, jak obliczyć BMI, warto zrobić to już teraz. Wynik może sugerować, czy to nie najwyższa pora, aby przejść na dietę. Może też doprowadzić do wprowadzenia zdrowych zmian w naszym trybie życia.
Jako ciekawostka 🙂
WYCHOWANIE FIZYCZNE – GRUPA 2
Dzień dobry!
Dziś proponuję – rozciąganie dla każdego
Rozciągaj się w domu, aby poprawić sylwetkę, uelastycznić mięśnie i skorygować wady postawy. Ćwiczenia przeznaczone są dla każdego. Możesz wykonywać je codziennie, nawet w piżamie rano lub przed pójściem spać albo na zakończenie wcześniejszego treningu np. tabaty. Rozciągaj się codziennie i poczuj zmiany już po kilku dniach. Zapraszam do domowych ćwiczeń.
Dobrej i przydatnej zabawy!
JĘZYK POLSKI
TECHNIKA
1. Temat: Osiedle dla każdego.
2. Proszę przeczytać infografikę na stronie 7 w podręczniku a następnie wykonać kartę pracy: karta-pracy-na-osiedlu
3. Karta nie jest na ocenę, nie wysyłamy na maila.
JĘZYK ANGIELSKI – GRUPA 2
Hello:)
Dziś zapraszam do treningu online:https://elt.oup.com/student/stepsplus/lv3/?cc=pl&selLanguage=pl , wybieramy klasa VI i unit 7. Trenujcie! Have fun!
JĘZYK ANGIELSKI – GRUPA 1
MATEMATYKA
Dzień dobry- nowa lekcja na padlecie:) Pozdrawiam! https://padlet.com/salinea/Bookmarks
20.05.2020 ŚRODA
MATEMATYKA
Dzień dobry- nowa lekcja na padlecie:) Pozdrawiam! https://padlet.com/salinea/Bookmarks
JĘZYK POLSKI
WYCHOWANIE FIZYCZNE – GRUPA 1
Dzień dobry!
Dzisiaj utrwalimy pojęcie tętno oraz, jak je mierzymy. Materiał zawiera wyjaśnienie pojęcia tętno oraz prowadzący wyjaśnia co się dzieje z pulsem po wysiłku, jak również gdzie powinniśmy je mierzyć.
LINKhttps://www.youtube.com/watch?v=wKodJdpGJVU
Powodzenia!
WYCHOWANIE FIZYCZNE – GRUPA 2
Wskaźnik BMI – jak go obliczyć?
Czym jest BMI. Jest to skrót wywodzących się z języka angielskiego i oznacza Body Mass Index. BMI jest współczynnikiem, który wskazuje, czy stosunek naszej masy ciała do wzrostu jest prawidłowy. Chcesz wiedzieć, jak obliczyć BMI? Jest to bardzo proste, wystarczy zastosować prosty wzór. Warto wiedzieć, że BMI nie mierzy zawartości tłuszczu w organizmie. To dzięki niemu jesteśmy w stanie określić, czy nie grozi nam niedowaga, nadwaga lub otyłość. BMI wylicza się w taki sam sposób dla kobiet i dla mężczyzn. Warto znać swoje BMI szczególnie, jeśli decydujemy się na odchudzanie. Dzięki niemu będziemy w stanie określić moment, w którym nasza waga jest prawidłowa.
Jak oblicza się BMI?
Obliczanie wskaźnika BMI jest proste. Wzór na BMI wygląda następująco:
BMI = masa ciała (kg)/wzrost (m²)
Czyli mówiąc obrazowo – należy swoją wagę, wyrażoną w kilogramach, podzielić przez nasz wzrost, wyrażony w metrach i podniesiony do kwadratu.
Oto przykład, jak obliczać BMI:
Przy wzroście 160 cm: należy pomnożyć 1,60×1,60 i otrzymamy 2,56.
Przy wadze 62 kilogramy: należy podzielić ją przez wynik otrzymany wcześniej, czyli przez 2,56. Otrzymamy 24,22. Czyli wartość wskaźnika BMI w tym przypadku wynosi 24,22.
Teraz otrzymany wynik należy znaleźć w międzynarodowej klasyfikacji BMI dla osób pełnoletnich. Międzynarodowa klasyfikacja BMI to tabela, która posłuży nam do określenia, czy nasza waga jest prawidłowa. Wygląda ona następująco:
- wskaźnik BMI poniżej 16,0 – wskazuje na wygłodzenie,
- wskaźnik BMI 16,0–17,0 – wskazuje na wychudzenie, które może być spowodowane chorobą,
- wskaźnik BMI 17–18,5 – wskazuje na niedowagę, na którą mogło wpłynąć ekstremalne odchudzanie,
- wskaźnik BMI 18,5–25,0 – wskazuje na wagę prawidłową,
- wskaźnik BMI 25,0–30,0 – wskazuje na nadwagę,
- wskaźnik BMI 30,0–35,0 – wskazuje na I stopień otyłości,
- wskaźnik BMI 35,0–40,0 – wskazuje na II stopień otyłości,
- wskaźnik BMI powyżej 40,0 – wskazuje na III stopień otyłości i jest to klasyfikowane jako otyłość skrajna.
Jak widać, wskaźnik BMI na poziomie 24,22 oznacza wagę prawidłową.
Jeśli chodzi o dzieci, to u nich BMI obliczane jest w ten sam sposób. Jest jednak porównywane ze średnimi wynikami pojawiającymi się w określonej grupie wiekowej. Czyli u dzieci wskaźnik BMI umożliwia porównanie wyników współczynnika dla danej płci i danego wieku. Przeprowadzone w UK badania dowodzą, że dziewczynki w przedziale dwunastu i szesnastu lat wykazują wyższą wartość wskaźnika BMI niż chłopcy w tym samym wieku.
Wady i zalety BMI
Największą zaletą wskaźnika BMI jest to, że możemy go łatwo i samodzielnie obliczyć. Przeprowadzone badania pokazały, że wskaźnik BMI o wartości 18,5–25 posiadają osoby mające dobre zdrowie i rzadko zapadają na choroby, których przyczyną jest zła dieta. Czyli osoby z takim BMI rzadko chorują na miażdżycę lub cukrzycę. Wszystko, co odbiega od normy, jest sygnałem, że należy zainteresować się naszym zdrowiem. Zarówno nadwaga, jak i niedowaga mogą być groźne dla organizmu. Nie mówiąc już o otyłości, która wymaga leczenia.
Należy pamiętać, że nawet BMI będące w normie nie jest gwarancją tego, że mamy prawidłową masę ciała. Jeśli nasza aktywność fizyczna jest niska, może nam grozić otyłość ukryta. Jeśli tak jest, to najlepiej przeprowadzić badanie procentowej zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie. Również wskaźnik BMI, który jest podwyższony, nie musi oznaczać nadwagi. Osoby, które mają duże mięśnie, uprawiają sporty siłowe, będą miały wysoki wskaźnik BMI, lecz ich stan zdrowia będzie doskonały. Rozważa się także wprowadzenie klasyfikacji wyników BMI, która będzie zależała od uwarunkowań kulturowych oraz od warunków geograficznych.
Wskaźnik BMI służy także do określania, jaki procent osób w krajach zachodnich cierpi na nadwagę lub otyłość. W większości krajów zachodnich otyłość staje się coraz popularniejszą chorobą cywilizacyjną. Dlatego, skoro wiadomo, jak obliczyć BMI, warto zrobić to już teraz. Wynik może sugerować, czy to nie najwyższa pora, aby przejść na dietę. Może też doprowadzić do wprowadzenia zdrowych zmian w naszym trybie życia.
Jako ciekawostka 🙂
RELIGIA
MUZYKA
W tym tygodniu uczymy się czytać! I mówić! I to wyraźnie! Bardzo proszę, przepisz do zeszytu notatkę, a następnie naucz się czytać wszystkie trudne zdania zapisane poniżej. Na koniec naucz się śpiewać piosenkę pt. „Ciągle pada”, do której linki załączam poniżej notatki:
Temat: Głos to też instrument.
Piosenki, które śpiewamy, to nie tylko rytm i melodia, ale także tekst. Jest on bardzo ważny. Dlatego w trakcie śpiewania musimy bardzo wyraźnie wymawiać wszystkie słowa. Dobra dykcja, czyli poprawne wymawianie wyrazów, pomaga w wydobywaniu pięknych dźwięków.
„Łamijęzyczki” – (czytaj je głośno i wyraźnie)
– Szedł Sasza suchą szosą, same nogi Saszę niosą
– W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie i Szczebrzeszyn z tego słynie
– Stół z powyłamywanymi nogami
– I cóż, że ze Szwecji?
– Mała buła była dla muła
link: https://www.youtube.com/watch?v=r1CM68Z3z0A
(tekst znajduje się poniżej filmiku, w pierwszym komentarzu, trzeba rozwinąć klikając w tekst: pokaż więcej)
i karaoke:
link: https://ising.pl/czerwone-gitary-ciagle-pada-piosenka
Pozdrawiam!
Wasza Pani od muzyki!!
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE – GRUPA CHŁOPCÓW
ZAJĘCIA Z WYCHOWAWCĄ
19.05.2020 WTOREK
JĘZYK ANGIELSKI – GRUPA 2
Hello:)
Topic: E-mail.
Dziś piszemy e-mail ze szpitala. Wszystkie potrzebne informacje znajdziecie na str. 97 w podręczniku. E-mail na którym możecie się wzorować jest w zadaniu 7. Zwróćcie uwagę na tabelkę z wyrażeniami używanymi w e-mailu, do tabelki dopasujcie jeszcze wyrażenia z zadania 6: How are things? do lewej kolumny, That`s all for now – do środkowej, a Love – do prawej. W e-mailu powinny znaleźć się takie informacje: dlaczego jesteś w szpitalu, kiedy tam się znalazłeś, kto cię odwiedził i co ci przyniósł. Pamiętaj o użyciu wyrażeń z tabelki a także o czasie przeszłym i perfect:)
Na Wasze prace czekam do czwartku: j.skowronska.sp6@gmail.com
JĘZYK POLSKI
HISTORIA
- Piszemy temat: III rozbiór Polski
- Proszę przeczytać podpunkty w podręczniku pt.: III rozbiór Polski, Dlaczego Rzeczpospolita przestałą istnieć str. 222-224
- Proszę obejrzeć film: https://gwo.pl/upadek-rzeczypospolitej-p4676
- Proszę wykonać pytanie nr 10 ze strony 223.
- Nie wysyłamy odpowiedzi na maila.
BIOLOGIA
Dzień dobry Klaso 🙂
Owocnej pracy!
WYCHOWANIE FIZYCZNE -GRUPA II
Dzień dobry!
Dzisiaj utrwalimy pojęcie tętno oraz, jak je mierzymy. Materiał zawiera wyjaśnienie pojęcia tętno oraz prowadzący wyjaśnia co się dzieje z pulsem po wysiłku, jak również gdzie powinniśmy je mierzyć.
Wykonujcie polecenia razem z osobą, która prowadzi zajęcia. W sposób jasny i przystępny przypomni znany temat.
link: https://www.youtube.com/watch?v=wKodJdpGJVU
Konkretnie!
WYCHOWANIE FIZYCZNE – GRUPA I
Dzień dobry
Na wtorkową lekcje przygotowałem dla was coś specjalnego. Napewno potrzebne będą mocne ręce, troszkę koordynacji i umiejętności piłkarskie. Jest to wyzwanie dla osób chętnych. Jeśli uda ci się wykonać proponowane przeze mnie ćwiczenie wyślij filmik na adres
w.widawski@sp18-pszczyna.pl trzymam kciuki ! Powodzenia
https://www.youtube.com/watch?v=ukAMFPx_Th4
MATEMATYKA
Dzień dobry- nowa lekcja na padlecie:) Pozdrawiam! https://padlet.com/salinea/Bookmarks
ZAJĘCIA WYRÓWNAWCZE
Na naszym padlecie znajdziesz tablicę do zajęć wyrównawczych. Zamieściłam tam link do ćwiczonek z Matzoo, które pomogą Ci w przećwiczeniu upraszczania wyrażeń algebraicznych. Pobaw się i spróbuj zdobyć jak największą liczbę ananasów!
INFORMATYKA – GRUPA I
18.05.2020 poniedziałek
JĘZYK ANGIELSKI – GRUPA 2
Hello:)
Dziś pracujemy z tekstem: Have a good sleep, który znajdziecie na str. 96. Włączcie nagranie i przeczytajcie tekst szukając informacji potrzebnych do uzupełnienia zdań w zadaniu 1. Teraz przyjrzyjcie się zdaniom w zadaniu 2 i zapiszcie czy są prawdziwe czy fałszywe. Tekst trzeba będzie przeczytać jeszcze raz (albo dwa:) Jeżeli w tekście są słowa, których nie rozumiecie to proszę je sprawdzić i zapisać w zeszycie.
That`s it:) Sprawdźcie proszę w dzienniku czy nie macie jakiś bz, w środę wszystkie bz zamieniają się w 1.
#staytuned
JĘZYK POLSKI
Proszę, dopisz numer lekcji i datę do tematu piątkowego. Kontynuuj pracę. Powodzenia!
PLASTYKA
Dzień dobry:)
Temat lekcji: Fontanna – forma przestrzenna
Przygotuj różne materiały, na przykład: masę solną lub papierową, glinę, różnorodne opakowania, papiery, kamyki, szyszki, patyki, muszelki i inne materiały. Zaprojektuj fontannę do ogrodu lub parku. Wykonaj ją jako formę przestrzenną. Zdjęcie swojej pracy umieść na tablicy plastycznej: https://padlet.com/bczernecka1/uiknob020xlq hasło: plastyka6
Miłej pracy:)
MATEMATYKA
Dzień dobry- nowa lekcja na padlecie:) Pozdrawiam! https://padlet.com/salinea/Bookmarks
JĘZYK ANGIELSKI – GRUPA I
WYCHOWANIE FIZYCZNE – GRUPA II
Dzień dobry !
Dzisiaj kolejna część testu Zuchory, ostatnia którą możecie przeprowadzić w domu. Wcześniej mieliście lekcje wprowadzającą. Wzmacnialiście mięśnie brzucha. Myślę że przysłowiowe „zakwasy” z brzucha minęły, także możemy przejść do testu 🙂 Ale najpierw krótka rozgrzewka, tak aby wynik był jak najlepszy.
- Rozgrzewka – wymyśl 8 dowolnych ćwiczeń
- Zmierz czas sam, lub poproś kogoś, aby ci pomógł.
- Przejdź do testu – siła mięśni brzucha.
Połóż się na plecach, ręce ułóż dowolnie. Unieś nogi tuż nad podłoże i wykonuj nożyce poprzeczne, tak długo, jak możesz. O wyniku decyduje czas trwania próby.
Pamiętaj, że masz tylko jedną próbę. Mierzymy czas do sekundy, np. 2min.i 32s.
Wyniki próby prześlij na adres marek.biela@interia.pl do 22 maja.
![](http://sp6-pszczyna.pl/wp-content/uploads/2020/05/image-21.png)
Powodzenia!
WYCHOWANIE FIZYCZNE – GRUPA 1
Dzień dobry.
Na poniedziałkową lekcje przygotowałem dla was krótką sesje jogi czyli to, co lubicie najbardziej, znane Wam jako rozciąganie 🙂 Dzisiaj skupimy się na otwieraniu bioder. Jest to ważna kwestia ponieważ prowadzimy siedzący styl życia, który sprawia, że nasze mięśnie zaczynają się skracać i spinać. Napięte biodra mogą prowadzić do całej masy komplikacji
Możesz cierpieć na ból w dole pleców, przemieszczenia w kręgosłupie, a nawet kontuzje.
Jeśli pojawi się jakakolwiek dysfunkcja w biodrze od razu zauważymy ją podczas chodu, a także znajdzie ona odbicie kondycji kręgosłupa. Biodra są miejscem najbardziej zapomnianym przez nasze ciała, a rozciągnięcie ich niesie ze sobą same pozytywne skutki, jestem pewien, że efekty zobaczycie już po pierwszej sesji.
https://www.youtube.com/watch?v=2bAZltfucvU&t=550s
Kategoria: Klasa 6d
Napisany przez: Admin